Motortuning

We onderscheiden 2 soorten tuning, te weten;

Electronische tuning

Dit kan door middel van het herprogrammeren van de ECU, of door het plaatsen van een tuningsmodule.
De werking is in principe gelijk, maar een ECU kan (per ongeluk) overgeschreven worden, waar dit bij een tuningsmodule niet kan, waardoor deze betrouwbaarder blijft.

Door het plaatsen van een tuningsmodule, wij zijn dealer van EPC tuningsmodules, kun je gemiddeld zo’n 20-25% extra vermogen uit de auto halen.
Dit vermogen kun je uit de auto halen omdat de autofabrikant een auto aflevert waarbij het vermogen gelimiteerd is.

Het herprogrammeren van de ECU wordt vanaf 2010 steeds lastiger gemaakt door de fabrikanten, en chiptuning (EOBD) is traceerbaar bij het uitlezen van de auto. Bv bij een grote beurt.

Mede hierdoor worden de tuningsmodules van EPC steeds gewilder, ook bij leaserijders. Deze is nml. Niet traceerbaar bij het uitlezen, en kan meeverhuizen naar een andere auto.
Dit product is beschikbaar voor zowel diesel alsook steeds meer benzineauto’s.
Voor diesel (CR) is dit de meest toegepaste vorm.

Mechanische tuning

De andere manier van tuning is dus mechanische tuning. Hierbij worden de mechanische onderdelen aangepast of vervangen.
Hierbij valt te denken aan het opboren van de cilinders voor meer cilinderinhoud, het plaatsen van andere, scherpere, nokkenassen en speciale sportlagers.
Hierin kun je, afhankelijk van de toepassing van de motor, heel ver gaan. Indien een motor voor op de straat gebruikt wordt, kun je niet al te ver gaan, dit heeft vooral praktische redenen. Indien je de motor voor sportgebruik gaat aanpassen is de limiet meestal het beschikbare budget.