Motorenrevisie

Wat is revisie?

Revisie betekent letterlijk: herzien.

Revisie van een motor houdt het volgende in;

De motor wordt helemaal uit elkaar gehaald, alle onderdelen worden gereinigd en bemeten. Alle slijt delen worden vervangen, en de versleten onderdelen worden bewerkt zodat ze weer de originele maatvoering en toleranties hebben.

Vervolgens wordt de motor met nieuwe pakkingen en keerringen weer in elkaar gezet.

Dit is de verkorte versie van het begrip revisie.

De lange versie gaat als volgt;

Nadat de motor aangeleverd is geworden of door ons uitgebouwd is, gaan we verder met het kaal maken van de motor, er zitten namelijk nog allerlei appendages aan de motor, zoals spruitstukken,   dynamo, vliegwiel etc.

Heel belangrijk is dat tijdens de demontage van de onderdelen al gekeken wordt of er aanwijzingen zijn die wat zeggen over de oorzaak van de schade.

Indien het een revisie betreft die plaatsvind aan een motor die versleten is, dan is het zaak om de versleten onderdelen te herkennen.

Nadat de hele motor uit elkaar is gehaald, worden alle delen gereinigd die voor hergebruik in aanmerking komen.

Eerst gaan alle delen in de wasmachine, daarna gaan sommige delen ook nog een keer in de ultrasoonrieniger. Deze is zo groot dat ook het kale onderblok erin past.

Het ultrasoonreinigen is daarvoor belangrijk, opdat vervuiling in kieren, naden en kanalen goed schoongemaakt wordt.

Nadat de delen schoon zijn worden ze opgemeten en kan bepaald worden wat ermee moet worden gedaan. Bv voor een krukas geld; voldoen de tappen niet meer aan de maat, dan moet deze geslepen worden naar een ondermaat. Voor de cilinders geldt; eventueel opboren voor een overmaat zuiger.

Ook kleppen, geleiders, drijfstangen, klepveren, nokkenas en oliepomp worden gecontroleerd en bemeten.

Vanaf dit punt kan een eventuele offerte gemaakt worden. Dit gebeurt meestal pas op dit punt bij oldtimers, zeldzame en ongewone situaties.

In een heleboel gevallen kan een offerte/richtprijs vooraf gegeven worden.

Nu kan het echte revisiewerk beginnen.

Krukas slijpen indien deze niet meer aan de maat voldoet.

Blok vlakken en boren.

Drijfstangen honen en pistonpenlagers vervangen.

Klepgeleiders en klepzetels vervangen, indien nodig.

Kleppen slijpen, zittingen frezen en kop vlakken.

Voorts worden alle pakkingen en keerringen vervangen.

Nu kan de motor weer in elkaar gezet worden.